stripes
FreshHouse-TapioKesaHeino

Jätä tietosi niin olemme sinuun yhteydessä pian!

Aihe:

Covid-19  – korona ja toimistosiivous asiantuntijan silmin

Koronavirus tyhjensi osan Suomen toimistoista ja toimitiloista viime keväänä, osalle se puolestaan asetti uudet siivousstandardit, joihin siivousalan ammattilaiset reagoivat kiitettävällä tavalla.
Yrityssiivous ja toimistosiivous Helsinki - Fresh Housen työtekijä siivoamassa yrityksen toimitiloja

Arki muuttui hetkessä. Vielä helmikuussa moni suomalainen kiiruhti toimistolle aamuruuhkaisessa ratikassa, junassa, metrossa tai bussissa. Koronavirus tuntui olevan kaukainen ongelma, joka ei kosketa ihmisiä täällä pohjolassa.

Kaikki muuttui kuitenkin hyvin nopeasti.

“Ensimmäinen ajatus oli, että mitä ihmettä nyt tapahtuu – ja mitä voimme tehdä asialle”, kertoo Päivi Klemetti, toimistojen siivoukseen keskittyvän Fresh Housen palvelujohtaja.

“Mutta tosi nopeasti ymmärrettiin, miten suuri merkitys puhtaudella on viruksen torjunnassa. Siivousta tehostettiin toimistoissa ja muissa tiloissa – siten voitiin turvata työntekijät, oma henkilökunta ja siellä vierailevat asiakkaat mahdollisimman hyvin.”

Tehokeinot ja joustava lähestymistapa käyttöön

Päivi on vastannut toimistosiivoukseen liittyvistä toiminnoista vuosikausia, joten hän tietää, mistä puhuu. Fresh House halusi omalta osaltaan vaikuttaa ehkäisevästi viruksen leviämiseen. Siivousvälineiden ehdoton puhtaus varmistettiin ja niitä vaihdettiin kertakäyttöisiin. Kosketuspintojen puhdistaminen haluttiin tehdä todella huolellisesti ja sitä tukemaan otettiin mukaan palveluun myös desinfioivaa siivousta. Osa toimistoista sulkivat ovensa työntekijöiden siirtyessä etätöihin, mutta moni toimisto jatkoi toimintaansa lähes normaalisti – ja ne haluttiin pitää turvallisina.

 

Kosketuspintojen puhdistaminen haluttiin tehdä todella huolellisesti ja sitä tukemaan otettiin mukaan palveluun myös desinfioivaa siivousta.

 

“Toimimme hyvin joustavasti eri yritysten tarpeet ja tilanteet huomioiden. Siitä olemme saaneet tosi paljon kiitosta”, Päivi kertoo ja kehuu samalla myös asiakkaita: “he uskalsivat reagoida nopeasti kuten mekin teimme. Yhdessä mietimme parhaat ratkaisut haastavan tilanteen yli pääsemiseksi.”

Kiitosta toiminnasta asiakkailta ja hoitoalan ammattilaisilta

Kerrotaanpa tähän väliin pieni tarina. Keskellä Suomen korona-aallon alkushokkia tuli Fresh Houselle pyyntö. Asiakaskohteessa oli työntekijä sairastunut ja ennen diagnoosia hän oli ehtinyt työskennellä tiloissa pari päivää.

“Asiakas soitti, torstaina puolilta päivin ja kertoi tilanteen. Koronatesti oli otettu keskiviikkona ja varmistui positiiviseksi torstaina juurikin tuolloin puolen päivän aikaan. Neuvoin heitä tyhjentämään toimiston heti.”
Asian hoidossa konsultoitiin hoitoalan henkilöstöä sekä noudatettiin THL:n ohjeistusta.

 

“Toimimme hyvin joustavasti eri yritysten tarpeet ja tilanteet huomioiden. Siitä olemme saaneet tosi paljon kiitosta”,

 

Päivi itse laittoi suojavarustuksen päälleen ja suuntasi siivoamaan toimiston samana iltana – THL:n antama varoaika ilmassa olevalle virukselle oli silloin 8 tuntia, joka ehti kulua umpeen. Torstaina tehtiin siivous sekä desinfiointi. Perjantaina vielä varmistettiin toimiston ovien pysyvän kiinni, jotta desinfioinnin vaikutusaika täyttyisi. Seuraavaksi maanantaiksi luvattiin asiakkaalle – olosuhteiden puolesta – turvallinen paluu toimistolle.

Hoitoalan henkilöstöltä sekä asiakkaalta tuli erittäin positiivista palautetta oikeanlaisesta toimintatavasta ja nopeasta reagoinnista sekä tiedottamisesta asianosaisille.

“Avainasia oli hyvä kommunikointi asiakkaan kanssa ja nopea reagointi tilanteeseen sekä laadukkaasti tehty työ, johon pyrimme aina”.

 

suursiivous Helsinki Vantaa Espoo Freshhouse

Yhdessä kohti tulevaa

Nyt syksyn koittaessa eletään taas jännityksen aikaa viruksen suhteen. Osa yrityksistä on jo ehtinyt siirtyä takaisin normaaliin toimintaan, mutta ilmassa on kuitenkin vielä uhka ovien sulkeutumiselle tartumäärien noustessa. Kaikki tietysti toivovat, että normaali arki koittaa taas mahdollisimman pian.

“Haluamme olla osana ratkaisua”, Päivi alleviivaa. “Tehdä työmme hyvin ja olla valmiita reagoimaan tilanteeseen sen vaatimalla tavalla. Pidetään työntekijät ja asiakkaat turvassa, toimistot siistinä ja mennään kohti turvallisempia aikoja, yhdessä.”

PYSYTÄÄN TERVEINÄ.

 

Päivi Klemetti toimii Fresh Housen palvelujohtajana. Tavoitat hänet numerosta 050 3739 284 tai sähköpostilla paivi.klemetti@freshhouse.fi.
FreshHouse Päivi Klementti